Gradinita

Cum se desfãşoarã o zi de grãdiniţã la Waldorf Sophia?

detalii despre gradinita

Activitãţi specifice

În grupele de grădiniță există o atmosferă de familie, ce derivă atât din modul de interacțiune cu dascălul și copii, culorile calde, materialele naturale (lemn, bumbac, lână, mătase), dar și aranjarea spațiului cu elemente ale universului casnic, cu care copilul este deja obișnuit (zona de bucătărie, casa păpușilor și altele). Specific la Waldorf sunt grupele mixte de vârstă, ca într-o mare familie (copilul trecând, pe rând, atât prin etapa de copil mai mic, de care alți copii mai mari au grijă, cât și prin cea de copil mare, care, la rândul său, își asumă responsabilități pentru cei mai mici).

În pedagogia Waldorf ritmul este foarte important, este cel care le dă copiilor sentimentul de siguranță și le transformă în obișnuință unele acțiuni. Copiii răspund puternic la ritm și se simt integrați într-un firesc al vieții. Ritmul antrenează întreaga fiinta a copilului, nu doar componenta sa intelectuală. Bazându-se pe aceasta cunoaștere profundă a ființei umane și a legăturilor indisolubile cu natura și cu universul, Rudolf Steiner, fondatorul pedagogiei Waldorf, și-a fundamentat sistemul pedagogic pe o respectare și o aplicare generală a ritmului în educația armonioasă și sănătoasă a copilului, accentuând experiența ritmurilor orei, zilei, lunii, anului.

Un prim exemplu de aplicare a ritmului în activitatea zilnică în grădinița Waldorf este acela că se ține cont de o alternanță necesară, ca într-un proces de respirație, între momentele în care copiii primesc ceva și acumulează (inspirația) și momentele în care ies în afară, sunt lăsați să exteriorizeze (expirația). Dacă aceste tipuri de acțiuni nu sunt alternate în mod echilibrat, copiii fie devin obosiți, palizi, apatici, fie extrem de agitați. 

Ritmul este reflectat și în programul zilnic, fiecare zi având o activitate principală - luni desenăm, marți facem pâine, miercuri meșterim, joi facem salată de fructe și vineri pictăm. Copiii au siguranță si predictibilitate în privința programului și asta îi bucură și le dă comfort sufletesc.

Comunicarea liberă, creativă este susținută prin basm, teatru de marionete, teatru de masă, teatru cu roluri. Acestea nu reprezintă doar momente distractive, fiind încărcate de mesaje sufleteşti, pline de imagini lăuntrice, care prezintă calea de dezvoltare şi maturizare sufletească. Versurile, basmele, mişcarea, cântul, desenul, pictura şi modelajul sunt larg folosite în spaţiul grădiniţei, cu variaţiunile aferente anotimpurilor, îndeletnicirilor omeneşti şi sărbătorilor anului, o bună parte din timp copiii petrecând-o şi în aer liber în grădină.

Toate activităţiile sunt menite să îi educe copilului abilitățile pentru lucru intenţional: atenţia concentrată, capacitatea de a răspunde la cerinţe formulate verbal, răbdare de a duce un lucru la bun sfârşit, relaţionarea caldă cu ceilalţi colegi şi respectarea autorităţii pedagogului.

Program SCURT08:00 - 12:00 

- Activități curriculare de bază: joc liber, joc ritmic, joc de degete, jocuri de roluri, basm, teatru de masă și marionete, joc cu roluri, pictură, desen și modelaj, lucru de mână, gospodărie și grădinărit

- Activități extracurriculare: confecționare de obiecte și jucării din lână (cusut, împâslit, țesut)

- Micul dejun

- Gustare la ora 10:30

 

Program MEDIU08:00 - 12:30 

  • Activități curriculare de bază

  • Activități extracurriculare

  • Micul dejun

  • Gustarea la ora 10:30

  • Masa de prânz 

 

Program PRELUNGIT12:30/13:30 - 17:00 

- Activități curriculare de bază

  • Activități extracurriculare

  • Micul dejun

  • Gustarea la ora 10:30

  • Masa de prânz

  • Program de odihnă (13:00 - 15:00)

  • Gustare de după-amiază

 

 

© Scoala Waldorf Brasov |  2015