Pedagogia Waldorf

Care este esenţa pedagogiei Waldorf?

A merge cãtre lume cu bucurie, entuziasm şi incredere.

despre conceptul Waldorf

Fundamentul pedagogiei Waldorf este reprezentat de perspectiva antropologică a dezvoltării omului, întregul proces educațional urmând specificul etapelor de dezvoltare a copilului și răspunzând într-un mod integrat acestor nevoi. Acțiunea asupra copilului aflat la vârsta educării este justă doar atunci când ai în conștiență întreaga sa viață și devenirea lui ca adult ținând cont de talentele sale, personalitatea sa.

Pedagogia Waldorf este ancorată într-o realitate a diversității ființei umane și mai puțin pe imperativele societății ce urmărește dezvoltarea unor indivizi standardizați pentru a fi apți de încadrarea în matricea muncii. Se urmărește dezvoltarea deopotrivă a gândirii, simțirii și voinței, cultivând în mod echilibrat intelectul, capacitățile emoționale (afectivitatea, integrarea în social) și practice (voința, abilitatea de a crea). 

Odată cu dezvoltarea în copii a proceselor de gândire logică și abstractă, modalitatea de predare se orientează mai mult pe partea cognitivă, care este, în continuare sprijinită de celelalte două laturi - afectivitate și voință. 

Prin modul de lucru cu copiii se apelează la individualitatea lor, construind încrederea în sine, entuziasmul de a face și libertatea interioară de a fi, atât de necesare pentru reușita în viața de adult.  

Metoda de lucru urmărește dezvoltarea imaginației, intuiției și inspirației copilului, acestea rodind mai târziu în creativitate și orientarea spre soluții indiferent de situație, depășirea oricăror blocaje sau provocări interioare ori exterioare, o conectare la adevărata sa ființă și urmarea drumului personal. Rudolf Steiner, fondatorul pedagogiei Waldorf descrie în câteva cuvinte esența metodei și a rezultatelor: “Există doar trei căi eficiente de educare: teama, ambiția și iubirea - noi renunțăm la primele două”.

Eficacitatea demonstrată a învățării experiențiale prin joc și descoperire de aproape 100 de ani și performanța obținută prin această metodă face să fie adoptate elemente de pedagogie Waldorf inclusiv în învățământul tradițional. 

La nivel mondial există peste 1000 de școli Waldorf în 60 de țări, iar în România curriculum Waldorf este recunoscut și aprobat de Ministerul Educaţiei încă din 1990 până la nivelul de liceu inclusiv, în orașe precum: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Târgu-Mureș, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc.

© Scoala Waldorf Brasov |  2015